123ste jaarmarkt doet Wilrijk bruisen

Op 1 augustus 2014

Veemarkten, trottinettenkoers, wielerderny, optredens van Belle Perez en Margriet Hermans en nog veel meer!

Op maandag 11 augustus is het feest in het centrum van Wilrijk. De  jaarmarkt zorgt voor een waaier aan festiviteiten. Ook tijdens het weekend vooraf valt er heel wat te beleven op en rond de Bist.
De jaarmarkt is het traditionele hoogtepunt op de Wilrijkse feestkalender. De feestelijkheden spreiden zich uit over het volledige weekend van 8 tot en met 11 augustus, met de jaarmarktdag op maandag als apotheose. Hieronder vindt u een overzicht van enkele niet te missen evenementen.

Optredens en vuurwerk
De jaarmarkt verwelkomt op maandag 11 augustus enkele Vlaamse toppers. Davy Gilles van de Romeo’s deelt er het podium met zijn echtgenote Sasha Rosen, terwijl Margriet Hermans en het traditionele jaarmarktvuurwerk voor het slotakkoord zorgen. Ook de dagen ervoor weerklinkt er heel wat muziek. Belle Perez brengt de Bist op zondagavond in zuiderse sferen en daarna kan iedereen meezingen op ‘Swinging Bist’.

Wie nog meer muziek wil, kan op vrijdag 8 en zaterdag 9 augustus ook terecht op het gratis muziekfestival Willrock in het Steytelinckpark. Dat biedt op vrijdag een retro-avond met Radio Modern en op zaterdag onder meer Diablo Blvd. Het volledige programma vindt u op www.willrock.be.

Wielerderny en trottinettenkoers
De Wielerderny is aan zijn 20ste editie toe. Ook dit jaar zullen heel wat topwielrenners maandagnamiddag afzakken naar Wilrijk voor een razendsnelle race van 100 kilometer achter dernymotoren. Het volledige deelnemersveld wordt bekendgemaakt op een afzonderlijke persconferentie op donderdag 7 augustus om 19.30 uur in Praatcafé ’t Spant (Boomsesteenweg 335).

Vorig jaar werd de trottinettenkoers met succes van onder het stof gehaald. Ook dit jaar kunnen jong en oud het op maandagmiddag tegen elkaar opnemen op steps (trottinetten) op een gesloten parcours op de Bist. Voor de winnaars wacht, naast eeuwige roem, een prijs van salami’s of snoepspekken. Inschrijven is gratis en kan online via www.wilrijk.be

Veemarkten
De veemarkten blijven het kloppende hart van de jaarmarkt. Op maandagochtend wordt het centrum van Wilrijk bevolkt door honderden landbouwpaarden, runderen, geiten en tal van andere diersoorten. Vooral voor kinderen blijft de ontmoeting met deze dieren een onvergetelijke ervaring.

Tentoonstellingen
Tijdens het jaarmarktweekend zijn er tal van tentoonstellingen in het centrum van Wilrijk van onder andere schildersverenigingen, aquariumhouders en oldtimerclubs. In het gemeenschapscentrum kunnen Wilrijkenaars bovendien de nieuwe ontwerpen voor de Geitetrofee bekijken, en meteen stemmen voor hun favoriete beeld.

Praktisch
•         123ste Wilrijkse jaarmarkt op maandag 11 augustus met onder meer kermis, veemarkten, trottinettenkoers, wielerderny, optredens en vuurwerk
•         uitgebreid voorafgaand feestweekend op vrijdag 8, zaterdag 9 en zondag 10 augustus met onder meer kermis, rommelmarkten, tentoonstellingen en optredens
•         centrum Wilrijk (Bist, Kern, Heistraat, Jules Moretuslei en omgeving)
•         volledig programma op www.wilrijk.be.

Verantwoordelijke districtsschepenen: Kristof Bossuyt, voorzitter districtscollege & -raad, bevoegd voor o.m. evenementen en communicatie, Robert Moens, districtsschepen bevoegd voor o.m. sport