1250 jaar Wilrijk trapt af met volksfeest op de Bist op vrijdag 27 maart

Op 13 februari 2015

Wilrijk viert in 2015 zijn 1250ste verjaardag. Het district viert dit een jaar lang met een uitgebreid feestprogramma, dat wordt afgetrapt op vrijdag 27 maart. Dan vindt een groot volksfeest plaats op de Bist

Openingsfeest op 27 maart met Discobaar A Moeder, feestgebak en vuurwerk

De grote aftrap van het feestjaar vindt plaats op vrijdag 27 maart. Eerst komen de gouverneur en bestendige deputatie van de Provincie Antwerpen naar het districtshuis voor een werkvergadering met het districts- en stadsbestuur.

’s Namiddags zakken honderden leerlingen van de Wilrijkse scholen af naar de Bist voor een kinderfeest. Daar zullen zij met een ingestudeerde verjaardagsdans en -liedje het feestjaar op gang trekken.

Om 19 uur start een groots volksfeest in een tent op het evenementenplein van de Bist. Het district trakteert voor zijn verjaardag de inwoners op 1250 feestjaarcakes. Voor de muziek zorgen de coverband Shift Lock, dj-duo Jean & Pierre en Discobaar A Moeder. Om 22 uur wordt de muziek even onderbroken voor een groot vuurwerk.

De Wilrijkenaar doet mee

Ook de inwoners van Wilrijk kunnen op verschillende manieren zelf hun steentje bijdragen aan het feestjaar.

• Het district geeft een financieel steuntje in de rug aan verenigingen, straatgroepen en bewoners die zelf een activiteit willen organiseren in het kader van 1250 jaar Wilrijk. Zij kunnen een subsidie krijgen van maximum 500 euro en ontvangen ook een feestpakket.
  • Het district richt een speciale bebloemingswedstrijd in waarbij bewoners worden uitgedaagd om Wilrijk nog meer op te fleuren in de districtskleuren geel en blauw. Deelnemen kan tot 15 april.

Eerste activiteiten van het feestjaar

Tijdens het voorjaar blijft het Wilrijkse feestjaar bruisen met onder meer deze activiteiten:

• Vanaf vrijdag 27 maart start een openluchttentoonstelling rond de rijke historiek van Wilrijk. Het Geheugencollectief ging op zoek naar de geschiedenis van 19 plekken.
  • Op zaterdag 28 maart brengt de Koninklijke Harmonie Sint-Bavo – de oudste vereniging van Wilrijk – een bijzonder muziekwerk: ‘Villariacum’. Het is een gloednieuwe compositie naar aanleiding van het feestjaar, geschreven door Jan Hadermann.
  • Op woensdag 1 april organiseert de Wilrijkse jeugddienst een extra feestelijke editie van de Buitenspeeldag in het Park van Eden.
  • Op zaterdag 16 mei palmt de Wilrijkse jeugd de ruimte onder het A12-viaduct in voor een spetterende A12-party van Chillrijk.
  • Op vrijdag 29 mei gaat ‘Geitenkoppenbelangen’ in première. Dit op en top Wilrijkse toneelstuk werd gerealiseerd door het Wilrijks Theater Collectief, een samenwerking van de toneelgroepen Arsnoevoo, Bananentejater en Dionteater.

Lekker feestjaar met drie Wilrijkse producten

Om 1250 jaar Wilrijk op smaak te brengen, organiseerde het district een wedstrijd rond het Wilrijks product. Drie kandidaten streden om die titel: het bier ‘Ne Wapper’ van Honing uit Wilrijk, het Wilrijks geitenkoekje van chocolatier Gauguin en het hapje ‘Wilrol’ van traiteur Filip Van den Bosch. De Wilrijkenaars konden op de nieuwjaarsdrink op 24 januari deze producten proeven en stemmen op hun favoriet. Omdat met meer dan 1000 aanwezigen de belangstelling de verwachtingen ruimschoots overtrof, en omdat alle drie de producten een duidelijke meerwaarde vormen zonder elkaar rechtstreeks te beconcurreren, besliste het districtsbestuur om alle drie de producten als winnaar uit te roepen. De Wilrijkenaars zullen dus een jaar lang op diverse feestjaaractiviteiten kunnen proeven van Ne Wapper, het Wilrijks Geitenkoekje en de Wilrol.

Website voor het feestjaar

De activiteiten van het feestjaar zijn allemaal terug te vinden op de officiële website www.1250jaarwilrijk.be, die voortdurend wordt aangevuld met nieuwe activiteiten en historische weetjes over 1250 jaar Wilrijk.

Verantwoordelijke: Kristof Bossuyt, voorzitter districtscollege & -raad, tel. 0496 24 42 56