Luk Lemmens : "Onbezonnen Belgische migratie- en asielbeleid zet Vlaamse steden en gemeenten onder zware financiële druk."

Op 25 januari 2011

Eind vorig jaar was het OCMW-budget voor de uitbetaling van de equivalente leeflonen dan ook op. Na besprekingen met de stad werd hiervoor een oplossing gevonden. Vrees is echter dat de Antwerpse belastingsbetaler het gelag zal moeten betalen. Binnenkort zal uiteindelijk blijken of de put 10 of 15 miljoen euro zal bedragen.

Nieuwkomers blijven bovendien toestromen door de regularisatiegolf, de gezinshereniging waarvoor bijna geen voorwaarden meer worden gesteld en het verstrengd asielbeleid in onze buurlanden.

Het OCMW moet daarom heel wat mensen aanwerven. De gevolgen voor de sociale huisvesting, waar een verlenging van de wachttijd van 3 naar 4 jaar aan de orde is, wegen eveneens zwaar door. Ook de wachtlijsten voor de lessen Nederlands exploderen intussen.

Nochtans is kennis van de Nederlandse taal de sleutel tot inburgering. Ook hier zal het OCMW niet anders kunnen dan zelf taallessen aan te bieden... en uiteraard gaat ook dat geld kosten.  Wij pleiten daarom voor een humaan maar streng asiel- en migratiebeleid met hulp en opvang, alleen voor wie het echt nodig heeft en een versnelde procedure voor kansloze asielaanvragen.

Luk Lemmens, Vice-voorzitter OCMW Antwerpen