N-VA stelt veiligheid trambanen in vraag

Op 22 maart 2012

Naar aanleiding van de drie recente ongevallen met tramlijnen 2 en 4 in Hoboken vraagt de N-VA om dringend maatregelen te nemen om de veiligheid rond de trambanen te verbeteren. De Lijn juicht de voorstellen toe, maar zegt niet bevoegd te zijn voor sommige ingrepen.

'Door eenvoudige ingrepen kan de veiligheid drastisch verbeterd worden', zegen Vlaams parlementslid Liesbeth Homans en Hobokens districtsraadslid Kathelijne Toen (beiden N-VA). Homans vraagt om bij de bestelling van nieuwe trams te denken aan een veiligere vormgeving van de voorkant van de voertuigen. En ook de vrije tram- en busbanen moeten veiliger gemaakt worden, zegt ze. 'Er moeten dringend duidelijke veiligheidsmaatregelen genomen worden, die overal dezelfde zijn.'

Trambanen verwaarloosd

Ook de oude trambanen, zoals die op de Antwerpsesteenweg, moeten veiliger voor N-VA. 'Dat kan door een sas die de oversteekbeweging vertraagt, markeringen, verlichting bij naderende trams of een meer herkenbare vormgeving van de trambanen. De trambanen in Hoboken liggen er nu verwaarloosd bij. De markeringen zijn afgebleekt en onkruid en gras schiet door de bedding heen', zegt Toen.

De Lijn is uiteraard voorstander om de ongelukken met trams terug te dringen. 'Maar wij zijn bijvoorbeeld niet bevoegd om markeringen te schilderen. Dat is aan de overheid', luidt het bij De Lijn.

Fietsers sensibiliseren

'Na de ongevallen op de Ter Heydelaan in Deurne hebben we samengezeten met de bevoegde diensten van de stad en het district. Er is beslist om de oversteken veiliger te maken met sassen, door het weghalen van parkeerplaatsen en door bijkomende markeringen.'

'De Lijn zit geregeld samen met de stad. De veiligheid in Hoboken zeker ter sprake komen, maar de maatregelen zijn locatiegebonden. Een sas moet bijvoorbeeld een meter breed zijn om rolstoelgebruikers door te laten. Dat kan niet overal. Het voorstel om de trambanen veiliger te maken, is wat vaag. De trams rijden er al jaren. Ongevallen met trams gebeuren vaak door de onoplettendheid van de fietsers en voetgangers. We zouden beter hen sensibiliseren.'

© 2012 Corelio

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is