Plakkaat geeft historische duiding bij standbeeld pater De Deken

Op 21 mei 2015

Het standbeeld van pater De Deken aan de Bist werd vandaag voorzien van een informatieplakkaat. Dit duidt de historische context waarin het beeld tot stand kwam, zodat misverstanden uitgesloten worden.

De Wilrijkenaar Constant De Deken (1852-1896) was een missionaris, ontdekkingsreiziger en antropoloog. Hij maakte onder meer deel uit van een wetenschappelijke expeditie in Centraal-Azië en was later ook actief in Congo. De Deken verrichte op zijn reizen heel wat studiewerk en droeg zo bij tot een beter begrip in België over deze relatief nieuwe en vaak onbegrepen culturen. De toenmalige gemeente Wilrijk eerde pater De Deken in 1904 postuum met een standbeeld dat tegenwoordig op de hoek van de Bist staat naast het gebouw van de Faculteit voor Vergelijkende Godsdienstwetenschappen.

Over dit standbeeld, en dan meer bepaald de wijze waarop de pater en een knielende bekeerling worden afgebeeld, ontstond in 2014 commotie, met verwijzingen naar de kolonisering van Congo. Het districtscollege wees hierbij reeds op de historische context van 1904, waarin het standbeeld werd gecreëerd.

Er ontstond een dialoog met de protesteerders, met als resultaat een plakkaat dat nu permanent werd bevestigd op de sokkel van het standbeeld van pater De Deken. Het plakkaat schetst niet enkel de levensloop van pater De Deken, maar geeft ook duiding over de situatie in de Onafhankelijke Congostaat ten tijde van koning Leopold II. Zo worden nieuwe misverstanden over de boodschap van het standbeeld vermeden.

De tekst voor dit plakkaat – als bijlage bij dit persbericht – werd opgesteld door de Kring voor Heemkunde Wilrica in samenspraak met het Platform van 178 Afrikaanse gemeenschappen en Dr. Bambi Ceuppens van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren.

"Met de plaatsing van dit plakkaat is de polemiek rond het standbeeld tot bedaren gebracht", zegt Kristof Bossuyt, de voorzitter van het Wilrijkse districtscollege, "We hebben dit kunnen doen in overleg en zonder grote kosten te moeten maken. Het standbeeld verhuist niet naar een museum, maar blijft op zijn rechtmatige plek aan de Bist in Wilrijk, voorzien van extra belichting en historisch correcte informatie."

Verantwoordelijken: Kristof Bossuyt, voorzitter van het Wilrijkse districtscollege & -raad en bevoegd voor o.m. communicatie, tel. 0496 24 42 56 - Linda Verlinden, Wilrijks districtsschepen voor o.m. erfgoed, tel. 0475 69 93 61