Stedenbouwkundige richtlijnen voor bouwprojecten aan Rucaplein in Wilrijk

Op 28 juni 2013

De stad keurde stedenbouwkundige richtlijnen goed voor de hoek van de Groenenborgerlaan en het Rucaplein. Daarnaast wordt er nog een ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt om de open ruimte tussen het ziekenhuis en de nieuwbouw te behouden als buurtpark.

In de buurt Middelheim – Groenenborgerlaan staan enkele projecten op stapel:
1) de herontwikkeling van de ziekenhuissite ZNA Middelheim;
2) de bouw van serviceflats, een dienstencentrum en kinderdagverblijf van Zorgbedrijf   Antwerpen;
3) de uitbreiding van de universitaire campus Groenenborg.

Voor het gebied op de hoek van de Groenenborgerlaan en het Rucaplein werden stedenbouwkundige richtlijnen uitgewerkt, als basis voor de inplanting en het ontwerp van de nieuwe gebouwen. Daarover vonden twee informatiemomenten plaats voor de buurtbewoners, aangevuld met een overleg met de bewonersgroep Rucaverde. Dat resulteerde in een aanpassing van de stedenbouwkundige richtlijnen, waarbij de stad zo veel mogelijk rekening hield met de bekommernissen die de buurtbewoners hadden bekendgemaakt.

De inplanting van een nieuwe stelplaats voor de groendienst van de stad is geschrapt. De plaats waar die zou komen, blijft een groene plek. Een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) wordt opgesteld om het open karakter van deze locatie te bestendigen als zone voor parkgebied.

Verantwoordelijke schepenen: Rob Van de Velde, schepen voor stadsontwikkeling en Liesbeth Homans, schepen voor wonen en sociale zaken, voorzitter van Zorgbedrijf Antwerpen en ZNA