Stad Antwerpen plant 6,4 hectare bos waaronder 5000 nieuwe bomen in Wilrijk

Op 9 maart 2023

Stad Antwerpen plant dit jaar nieuw bos op zes percelen, samen goed voor 6,4 hectare aan extra natuur. De bospercelen zijn gelegen in Wilrijk, Ekeren, Berendrecht en Linkeroever. Els van Doesburg schepen voor groen: ‘Met de nieuwe aanplantingen blijft de stad inzetten op de vergroening van de publieke ruimte en zorgt ze voor verkoeling, geluidsdemping, buffering van regenwater en een verhoogde biodiversiteit.’

Vanochtend werd het eerste nieuwe bosperceel gepland aan Bloemenveld in Wilrijk, langs de Edegemsesteenweg, naast de volkstuinen. Van Doesburg: ‘Dit stuk grond was ingeschreven als landbouwgrond. Het was de beste keuze om meer groen te voorzien. 78 procent van Antwerpen is bebouwd dus elk stukje is welkom.’

‘We hebben dit jaar de  European City of Trees Award gewonnen. Die wordt jaarlijks toegekend aan een Europese gemeente die toonaangevende activiteiten ontplooit in boombeleid en ‑beheer. Initiatiefnemer is de vakorganisatie European Arboricultural Council (EAC), de Europese koepelorganisatie van boomexperten in 23 landen. Zij kijken niet alleen naar bomenbeleid maar ook naar andere dingen.’

‘Bij ons apprecieerden ze vooral dat wij heel goede opleidingen geven aan onze medewerkers zodat zijzelf experten worden. Men was ook bijzonder gecharmeerd door onze meer dan 530 toekomstbomen, het idee van de bomen die extra ruimte krijgen en generaties lang kunnen blijven staan. Dit betekent dat Antwerpen in Europa ‘de’ toonaangevende stad is wat betreft bomen-, bos- en groenbeleid. Ik ben er supertrots op en het toont aan dat wij goed bezig zijn. Het is altijd fijn wanneer iemand anders dat zegt. De prijsuitreiking is in juni.’ Vorige winnaars waren onder meer Wenen, Amsterdam, Moskou, Apeldoorn, Tallinn, Frankfurt, Turijn en Valencia.

Stad Antwerpen plant op zes percelen, verspreid over verschillende districten, nieuw bos aan. De stad realiseerde begin dit jaar al de aanplanting van het tweede deel van het Monnikenbos in Berendrecht. Nu start dus de bebossing van perceel Bloemenveld in Wilrijk. Later dit jaar volgen de percelen grenzend aan het oude kasteel Hof van Delft aan het Laar in Ekeren, een groene bufferzone aan de Burchtse Weel op Linkeroever en een bosperceel aan de Molenakker en op het terrein van het vroegere recyclagepark in Berendrecht.

‘We gaan verder op de ingeslagen weg. Zolang ik schepen ben zullen er bomen geplant worden en zullen er in Antwerpen hectare bos bijkomen. Samen zijn de bospercelen goed voor 6,4 hectare nieuw bos met meer dan 15 000 extra inheemse bomen en struiken. Bij de opmaak van het bebossingsplan en de keuze van de boomsoorten houden experten rekening met de locatie, het type terrein en de ondergrond. Hiervoor krijgt de stad advies en ondersteuning van de Bosgroepen.’

Het perceel in Wilrijk lag er maandag nog kurkdroog bij maar na de sneeuw van gisteren was dat vanochtend wel even anders. Van Doesburg: ‘Op dit perceel van 3,5 hectare komen meer dan 5 000 inheemse bomen en 750 struiken en kleine bomen. Deze bebossingsprojecten zorgen voor meer groen in de stad en dat heeft een positieve impact op de luchtkwaliteit, want zo halen we co2 fijn stof uit de lucht. Meer groen in de buurt versterkt bovendien het welzijn en de gezondheid van de omwonenden en zorgt zo voor een aangename en leefbare stad.’

Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA): ‘Groot voordeel is dat de bomen het omgevingsgeluid zullen dempen.’ De bomen vormen tevens een natuurlijke airco en zorgen  voor verkoeling in de zomer. Bij felle regen buffert het bos het regenwater. Tot slot vormen deze aanplantingen een ideale nest- en schuilplek voor heel wat vogels en insecten, wat de biodiversiteit in de stad bevordert.

Bron: www.antwerpspersbureau.be - Edwin Mariën