‘Trofee voor Sportverdienste’ gaat naar shorttrackster Hanne Desmet

Op 25 februari 2016

De Wilrijkse ‘Trofee voor Sportverdienste 2015’ gaat naar shorttrack-atlete Hanne Desmet. Zij werd op de ‘Viering Sportief Wilrijk’ uitgeroepen tot strafste Wilrijkse sporter. Bijzondere vermeldingen waren er ook voor haar broer Stijn Desmet (de meest beloftevolle jongere  - ook shorttrack) en wielerlegende Rik Van Linden (Lifetime Achievement Award).

Op woensdag 4 februari 2016 zetten het districtsbestuur en de Wilrijkse adviesraad sport de lokale sportkampioenen van 2015 in de schijnwerpers. 26 individuele atleten en 11 teams behaalden een kampioenstitel in provinciale, nationale en soms zelfs internationale competities. Al deze kampioenen werden gehuldigd op het podium van cc De Kern tijdens de ‘Viering Sportief Wilrijk’.

Trofeeën voor zus én broer Desmet
Naar jaarlijkse gewoonte werd de strafste Wilrijkse sporter bekroond met de ‘Trofee voor Sportverdienste’. De jury koos dit jaar de 19-jarige shorttrackster Hanne Desmet. Zij maakt deel uit van het nationale team en reed al alle Belgische juniorenrecords en twee nationale records van de tabellen. Hannes doel is om zich te plaatsen voor de Winterspelen van 2018 in Zuid-Korea.

De ‘Trofee voor Beloftevolle Jongere’ gaat naar Hannes broer Stijn Desmet, die ook actief is in het shorttrack. Het 17-jarige talent behaalde vorige week nog een gouden medaille op de Jeugdwinterspelen in het Noorse Lillehammer en mikt eveneens op de Winterspelen van 2018.

Lifetime Achievement voor Rik Van Linden
Voor de tweede keer reikte het districtsbestuur een ‘Lifetime Achievement Award’ uit. Dit jaar gaat die naar oud-wielrenner Rik ‘Kamiel’ Van Linden. Hij won in de jaren ’70 tal van wedstrijden, waaronder twee keer Parijs-Tours en verschillende etappes in alle grote rittenwedstrijden. In de Tour behaalde Van Linden in 1975 zelfs de groene trui.

“Onze winnaars geven blijk van een mooie mix”, vindt Kristof Bossuyt, de voorzitter van het Wilrijkse districtscollege, “Naast een echt monument zoals Rik Van Linden hebben we ook jong talent zoals Hanne en Stijn Desmet. En er is in ons geitendorp ruimte voor zowel grote publiekssporten als wielrennen, als voor kleinere disciplines zoals shorttrack.”

Districtsschepen voor sport Robert Moens kijkt al verwachtingsvol naar het nieuwe sportjaar: “Ik hoop op Wilrijkse medailles op internationale tornooien zoals het jongeren-WK acrogym en zelfs op de Zomerspelen met Jaouad Achab. En stilletjes hoop ik ook op een nieuwe titel voor Beerschot-Wilrijk. Maar alle sportkampioenen zijn Wilrijk dierbaar.”