Liesbeth Homans: “Dit is een evenwichtig compromis, met respect voor de Antwerpenaar en het stadspersoneel.”

Op 12 november 2013

Antwerps schepen van loketten Liesbeth Homans had vanmorgen nog een constructief onderhoud met de vakbonden van het stadspersoneel. Ze legde een nieuw compromis op tafel voor de nieuwe openingsuren van de stadsloketten.  Centraal hierbij staat dat de dienstverlening buiten de reguliere kantooruren gegarandeerd blijft.  Ook aan een aantal verzuchtingen van het personeel werd tegemoet gekomen.  Het nieuwe compromis ziet er als volgt uit:

-          Maandag: gesloten (tenzij voor dringende zaken burgerlijke stand)

-          Dinsdag: 8u – 17u (en dus niet tot 18u, zoals eerder voorgesteld)

-          Woensdag: 8u – 17u (en dus niet tot 18u, zoals eerder voorgesteld)

-          Donderdag: 12u – 20u

-          Vrijdag: 8u – 14u

-          Zaterdag: om de twee weken 8u – 13u (en dus niet 9u tot 12u, zoals eerder voorgesteld)

Schepen Homans: “Dit is een evenwichtig compromis, met respect voor de Antwerpenaar en voor een aantal verzuchtingen van het stadspersoneel. De Antwerpenaars krijgen de moderne en flexibele dienstverlening waar ze recht op hebben: wie niet tijdens de traditionele openingsuren aan het loket geraakt, zal niet langer een halve dag vrij moeten nemen om z’n administratie te regelen. Daar stap ik niet van af. Maar ook aan de vraag van het stadspersoneel om een aantal avonduren te schrappen, kom ik tegemoet.”

Slechts twee van de negen districtshuizen bleven deze ochtend gesloten.  Het loketpersoneel in Ekeren heeft intussen het werk hervat zodat enkel het districtshuis van Deurne voorlopig gesloten blijft.  Het valt af te wachten of het personeel van het gecentraliseerde vreemdelingenloket het werk vandaag al dan niet zal hervatten.

Schepen Homans: “Ik dank de vakbonden en het personeel voor hun constructieve houding en hoop dat we met dit nieuwe compromis snel kunnen overgaan tot de invoering van moderne openingsuren aan de Antwerpse stadsloketten.”