Bijna €2 miljoen voor de restauratie van het districtshuis van Wilrijk

Op 21 augustus 2019, over deze onderwerpen: Erfgoed

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Ben Weyts investeert € 1,9 miljoen in de restauratie van het districtshuis van Wilrijk. “Sommige erfgoedparels moeten we eens flink opblinken”, zegt Weyts.
In juli nam minister Ben Weyts de bevoegdheid Onroerend Erfgoed over van Geert Bourgeois. Weyts wil meer doen dan alleen maar op de winkel passen, want hij hecht veel belang aan ons Vlaams erfgoed. “Waardevol erfgoed behoort toe aan de hele gemeenschap”, vindt Weyts. “We moeten onze erfgoedparels bewaren voor de toekomst en waar mogelijk in ere herstellen. Antwerpen herbergt veel fantastisch erfgoed: soms bekend, soms minder bekend”.

Weyts investeert nu €  1,9 miljoen in de restauratie van het districtshuis van Wilrijk. Met dit geld kan het historische schrijnwerk hersteld worden en opnieuw geschilderd in dezelfde kleur. Het enkel glas wordt vervangen door gelaagde glaspartijen uit ‘monumentenglas’, dat op traditionele manier ‘getrokken’ wordt zodat het geheel er nog altijd rustiek uitziet. Het gebouw behoudt dus zijn huidige uitzicht, maar zal er na de restauratie frisser uitzien en beter bestand zijn tegen de tand des tijds. Het districtshuis van Wilrijk dateert uit 1873 en is opgetrokken in neorenaissancestijl. In 2017 sloten de Stad Antwerpen en de Vlaamse Regering een meerjarenovereenkomst voor investeringen in de districtshuizen. In totaal investeert Vlaanderen € 6,3 miljoen, verdeeld over 3 schijven. Weyts tekent met deze investering voor de laatste schijf.

Dankzij de Vlaamse steun werden ook al restauratiewerken uitgevoerd aan feestzaal De Harmonie in Antwerpen, het districtshuis van Merksem, kasteeldomein Hof van Veltwijck in Ekeren, het districtshuis van Borgerhout en kasteel Sorghvliedt in Hoboken.

Meer technische informatie: