Ontploffing Ridderveld herdacht met bloemenkrans en gedenkplaat

Op 3 september 2020

Op 3 september 2019, exact een jaar geleden, werden twee huizen en een appartementsgebouw aan het Wilrijkse plein Ridderveld vernietigd door een gasexplosie. De 86-jarige Louisa D’Hertefelt kwam om het leven, de andere bewoners raakten hun woning kwijt. Heel de buurt was en is serieus onder de indruk door de hevige ontploffing.

Wilrijks districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) ging er vanmiddag een bloemenkrans neerleggen. Om coronabesmettingen te voorkomen, was de herdenking geen al te groot gebeuren. Enkel voormalige bewoners van de getroffen panden waren aanwezig. Ook kwamen nog enkele mensen uit de omgeving extra bloemen leggen, onder andere van de vlakbij gelegen Johannesschool.

Er werd ook een gedenkplaat geplaatst met het gedicht ‘Om en bij het Ridderveld’. “Een slagveld kent geen zegeningen, geen helden en geen goden, het heeft alleen verwikkelingen, chaos en verdriet”, klinkt de aanvang. Het is een tijdelijke gedenkplaat omdat het plein opnieuw aangelegd wordt. Als dat achter de rug is komt er ook een permanente gedenkplaat.