Verkeersovertredingen sinds Corona

Op 26 oktober 2021, over deze onderwerpen: Politie & Veiligheid

Op de raadscommissie van oktober informeerde raadslid Sanne Descamps bij burgemeester Bart De Wever naar de vastgestelde verkeersovertredingen sinds Corona. Het bestuursakkoord stelt namelijk “Wanneer elke agent ook verkeersagent is, verlagen we de aanspreekdrempel en verbetert de verkeersveiligheid. De politie krijgt de opdracht om elke patrouille gevaarlijke verkeersovertredingen die ze onderweg tegenkomt, te laten verbaliseren.” Tijdens de Coronaperiode nam het verkeer in Antwerpen af. Dit bood ruimte aan bepaalde verkeersdeelnemers om vlotter maar ook gevaarlijker te rijden, een ergernis van veel Antwerpenaren. Uit het antwoord van burgemeester De Wever blijkt dat hoewel de interventiemeldingen licht daalden in 2020, we vaststellen dat er zelfs een sterke stijging is bij de verkeersvaststellingen door de patrouilles ‘noodhulp’. Zo werden er 21.250 PV’s verkeer uitgeschreven in 2020 t.o.v. 14553 in 2019. Ondanks de COVID-periode, kon er meer tijd vrijgemaakt worden voor ambtshalve controles door de patrouilles ‘noodhulp’ waardoor er ook meer eigen vaststellingen verkeer werden gedaan. Dit zegt iets over de motivatie van het korps en de circa 535 politieagenten van noodhulp, die tussen de soms enorme tijdsdruk van 2 incidenten oog blijven hebben voor verkeersinbreuken en hun aanwezigheid nuttig aanwenden voor de verkeersveiligheid in de stad Antwerpen.