N-VA zegt neen tegen bijkomende provinciebelasting op eigen woning

Op 23 november 2011

Antwerps gedeputeerde van Begroting Rik Röttger (sp.a) stelde onlangs zijn plan voor om de provinciebelasting vanaf 2012 te vervangen door een belasting op de eigen woning. Vlaams parlementslid Liesbeth Homans trok onmiddellijk van leer tegen dit oneerlijke voorstel dat een eigen woning nog maar eens duurder maakt.

Liesbeth Homans: “Dit is een bijzonder slecht idee. De nieuwe belasting zou immers als basis het kadastraal inkomen (KI) gebruiken, een systeem dat vol fouten zit. Wat, zeker voor wie in de stad met haar hoge KI’s woont, een fikse belastingverhoging betekent. Wie dus reeds veel geld betaalde voor een woning, zou er met het idee van de sp.a-gedeputeerde nog eens een jaarlijkse factuur bovenop krijgen.”

Gemeenteraadslid Bart De Wever treedt Liesbeth bij: “Dat het provinciebestuur de belastingen wil vereenvoudigen, is een goeie zaak, zeker ook voor bedrijven. Maar dat ze dat niet met achterhaalde en voorbijgestreefde  instrumenten als het Kadastraal Inkomen doet. Dit betekent een straf voor al wie wil investeren in de stad, want die krijgt er een belastingverhoging bovenop.”

Gelukkig werden de belastingsplannen van de provincie intussen ingetrokken. Liesbeth Homans: “De provincie begreep al snel dat ze haar huiswerk opnieuw moet doen. Het vereenvoudigen van de belastingen is nu eenmaal niet gelijk aan het extra belasten van wie nog de moeite doet om in de stad te investeren!”