Wilrijk krijgt fietstrommels

Op 28 september 2011

Fietstrommels horen in Amsterdam en Rotterdam al enkele jaren thuis in het straatbeeld. In ons land zijn er proefprojecten geweest in Brussel en Turnhout. Ook in Gent is geëxperimenteerd met zeven fietstrommels. "Ons proefproject met steun uit het Europese Civitas-fonds was een groot succes", vertelt Ellen Reznor. "Een abonnement voor zes maanden kostte bij ons 25 euro, en dat is aangeslagen. Het stadsbestuur moet nu beslissen hoe het verder gaat, maar de kans is groot dat Gent nog meer fietstrommels krijgt."

Positieve reacties

In Antwerpen krijgt Wilrijk de primeur. Robert Moens (N-VA) zette de fietstrommel op de agenda van de districtsraad en zag zijn motie over een proefproject unaniem goedgekeurd. Lokaal N-VA-voorzitter Linda Verlinden: "De primeur hoeft niet altijd voor de binnenstad te zijn, hé. Uit een bevraging in Wilrijk is gebleken dat de reacties van de bevolking ongelooflijk positief zijn. De fietstrommel blijkt vooral een ideale oplossing voor gezinnen met kinderen, die de fiets gebruiken voor het verkeer van en naar school of het werk."

Locaties

Wilrijk heeft een aantal locaties voor fietstrommels geselecteerd, waaronder de Bist, de Jules Moretuslei, het Valaar en Neerland. "Daarvoor hoeven geen parkeerplaatsen te worden geofferd", aldus Verlinden. "Er is genoeg ruimte in het openbaar domein. In het proefproject kunnen we werken met verschillende uitvoeringen en leveranciers. Daarna volgt een  evaluatie, want de definitieve uitvoering mag natuurlijk geen kakofonie worden."

Schepen van Mobiliteit Ludo Van Campenhout reageert enthousiast: "Dit is een goed idee, dat helemaal past in het fietsbeleidsplan van ons autonome pakeerbedrijf Gapa. We kunnen dit proefproject nog in deze legislatuur in Wilrijk opstarten."