Buslijn 22 blijft voorlopig behouden

Op 24 juli 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken

Eind 2020 werd er vanuit de vervoersregio Antwerpen een plan gelanceerd om het ganse bus- en tramnet te hertekenen op basis van het Vlaamse principe van basisbereikbaarheid. Ook in ons Wilrijk zaten er grote veranderingen aan te komen, want in het nieuwe vervoerplan zou buslijn 22 ingekort worden tot aan het Valaar. Dit zou dan wel een belangrijke verbinding tussen het Valaar, het centrum en het UZA doormidden snijden en het zorgde er eveneens voor dat onder andere onze ouderen in de woonzorg- en dienstencentra op dit traject zonder busverbinding zouden komen te zitten.

N-VA Wilrijk kon zich hier absoluut niet in vinden, net omdat het een belangrijke busverbinding voor ons district zou afschaffen zonder eerst in afdoende alternatieven te voorzien. Op 7 januari 2021 kreeg de motie van onze fractieleider Xeno WAUTERS om buslijn 22 te behouden of toch op zijn minst eerst voor afdoende valabele alternatieven te zorgen, de “unanieme” steun van de Districtsraad van Wilrijk. Wij hebben het dossier vervolgens niet losgelaten en het afgelopen anderhalf jaar is N-VA Wilrijk voor en achter de schermen blijven ijveren om deze buslijn te behouden.

En onze inzet heeft blijkbaar geloond. Het is duidelijk dat de Vlaamse hervormingsplannen waarschijnlijk deze legislatuur niet meer uitgevoerd zullen kunnen worden. Buslijn 22 blijft bijgevolg minstens tot 2025 in zijn huidig traject behouden. Ook in de toekomst zullen we blijven strijden om de bereikbaarheid maximaal te blijven kunnen garanderen voor onze inwoners. Zonder deftige afdoende alternatieven voor zowel jong als oud, mobiel als minder mobiel, kan er voor onze partij immers geen enkele sprake zijn van enige inkorting of afschaffing van buslijn 22.