Jommeke en Lucky Luke verschijnen op Wilrijkse nutskasten

Op 22 september 2016, over deze onderwerpen: Cultuur

Het district Wilrijk geeft zijn straatbeeld extra kleur door nutkasten op te fleuren met striphelden. Wilrijkenaars zullen in hun district voortaan regelmatig oog in oog staan met Jommeke, Flip en Filiberke, maar ook met Lucky Luke en de Daltons.

Wilrijk heeft een hart voor strips. Zo is het district de thuishaven van het Vlaams Stripcentrum, balde het zijn historisch erfgoed samen in de strip ‘Wijsneuzen in Wilrijk’ en is het uiteraard fier op Jommeke-tekenaar Jef Nys, die het grootste deel van zijn leven doorbracht in het ‘Geitendorp’.

Het district geeft die liefde voor het beeldverhaal nu een extra impuls. Recent werden vijf nutskasten bestickerd met striptaferelen. Daarvoor sloeg het district de handen in elkaar met Ballon Media, de uitgeverij van Jommeke. Zij zorgden voor een reeks passende beelden uit bekende Jommeke-strips als ‘Kinderen Baas.’ Maar ook Lucky Luke, een ander stripicoon van Ballon Media, maakt voortaan zijn opwachting in Wilrijk.

De komende twee jaar krijgen 200 nutskasten - de helft van het totale aantal in Wilrijk - een stripjasje aangemeten. De eerste 5 afgewerkte nutskasten bevinden zich op de volgende locaties:

Hoek Pierebeekstraat/Heistraat
Heistraat ter hoogte van huisnummer 255 (Rozenkransschool)
Hoek Heistraat/Laarstraat
Jules Moretuslei ter hoogte van huisnummer 400
Doornstraat 1 ter hoogte van de kleuterschool Ieperman

“Als districtsbestuur tekenen we graag voor het verfraaien van grijze nutskasten en het verder in de verf zetten van Wilrijk als stripdistrict”, zegt districtsschepen voor cultuur Hans Ides. “De tekeningen komen in alle Wilrijkse wijken en we starten eerst in omgeving van crèches, scholen en speelterreinen zodat alle kinderen er dagelijks plezier van hebben."

Ook Kristof Bossuyt, de voorzitter van het Wilrijkse districtscollege & -raad, verwelkomt de striptekeningen op de nutskasten: "Als echte stripliefhebber heb ik er nooit een geheim van gemaakt Wilrijk verder te willen verstrippen en het doet mij echt plezier het grijs te vervangen door kleur, welk een glimlach doet opwekken bij zowel jong als oud."

Verantwoordelijke: Kristof Bossuyt, voorzitter districtsraad & -college en bevoegd voor communicatie