Tentoonstelling blikt terug op 125 jaar jaarmarkt

Op 2 augustus 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed

De Wilrijkse jaarmarkt beleeft op maandag 8 augustus haar 125ste editie. Een openluchttentoonstelling op de Bist toont hoe de geitenkoppen door de jaren heen deze feestdag beleefden. De tentoonstelling wordt op vrijdag 5 augustus om 13 uur geopend.

Op vraag van het district Wilrijk dook erfgoedconsulente Mia Nollet in de geschiedenis van de Wilrijkse jaarmarkt. Ze ploos archieven uit en ging op zoek naar bijzondere weetjes en anekdotes over de Wilrijkse jaarmarkt. De inwoners van Wilrijk werden ook opgeroepen om hun herinneringen en souvenirs van lang vervlogen jaarmarkten te delen.

“Heel wat  gemeenten hebben een jaarmarkt, maar toch is die van Wilrijk heel speciaal”, licht Mia toe. "De trottinettenrace is behoorlijk uniek, je vindt dat bijna nergens anders terug. Ook de inrichting van een dernywedstrijd voor wielrenners was destijds behoorlijk inventief. En natuurlijk kan je niet om de geitjes heen."

Het resultaat is een vierdaagse openluchttentoonstelling met tientallen beelden die de vele aspecten van de Wilrijkse jaarmarkt tonen. De tentoonstelling bevindt zich onder de luifel op de Bist, op hoek van de Heistraat met de Sint-Bavostraat, en wordt plechtig geopend voor het publiek op vrijdag 5 augustus om 13 uur door Wilrijks districtsschepen voor cultuur Hans Ides en districtsvoorzitter Kristof Bossuyt. Ook de pers is hierbij van harte welkom. Daarna kan de tentoonstelling het hele weekend en op de jaarmarktdag (maandag 8 augustus) de klok rond bezichtigd worden, de toegang is vrij.

Breng een hoed mee en win een prijs

Vroeger was de jaarmarkt een hoogdag waarop mensen zich op hun mooist uitdosten. Daarom duiken op heel wat oude foto’s mensen op die een hoed dragen. Het district Wilrijk roept bezoekers van de jaarmarkt op om ook op de 125ste editie een mooie hoed, pet of ander hoofddeksel te dragen. Bezoekers kunnen zich daarmee laten fotograferen op de tentoonstelling op maandag 8 augustus van 10 tot 12 uur en van 13 tot 16 uur. Een jury bekroont de persoon waarvan de meest sprekende foto genomen wordt met een originele, typisch Wilrijkse prijs.

Verantwoordelijken: Kristof Bossuyt, voorzitter districtscollege en -raad, bevoegd voor evenementen en communicatie - Hans Ides, districtsschepen bevoegd voor feestelijkheden