Wie wint de Geitetrofee 2015: Guy Vervoort, Hugo Berckmoes of Ferre Denis?

Op 17 december 2015

Elk jaar beloont het district Wilrijk een verdienstelijke inwoner of vereniging met de Geitetrofee. Voor 2015 zijn er drie genomineerden: Geitestoet-medewerker Hugo Berckmoes, wielerorganisator Guy Vervoort en haiku-dichter Ferre Denis. De Wilrijkenaren verkiezen de winnaar op de nieuwjaarsreceptie op zaterdag 2 januari 2016.

De jury, bestaande uit leden van de Wilrijkse districtsraad, het districtscollege en de lokale pers, selecteerde drie personen voor de Geitetrofee. Allen hebben ze zich het afgelopen jaar ingezet voor het district en zijn inwoners of Wilrijk op een positieve manier in het nieuws gebracht.

1. Ferre Denis zette met de Haiku-kern Antwerpen het district Wilrijk op de kaart als nationale hoofdstad van de haiku. Deze Japanse dichtvorm, die steevast 3 regels en 17 lettergrepen telt, is vooral bekend door voormalig Europees president Herman Van Rompuy. Hij is dan ook een vaste gast op de activiteiten van de Haiku-kern, die steevast doorgaan in het Wilrijkse districtshuis.

Ferre Denis en zijn Haiku-kern schonken Wilrijk alvast een gedicht in mozaïekvorm op de Bist en een heuse feestjaar-haiku.

2. Guy Vervoort is nooit ver weg als er in Wilrijk gekoerst wordt. Als organisator bij de Koninklijke Wielerclub Feestcomité Wilrijk lokte hij al heel wat bekende profrenners naar het jaarlijkse dernyfestival tijdens de jaarmarkt, zoals Alessandro Ballan, Philippe Gilbert en Tom Boonen. Dit jaar kreeg de jaarmarkt er een extra wielerwedstrijd bij voor dames.

Daarnaast was Guy Vervoort tot voor enkele jaren ook de organisator van de Fort VI-cyclocross en zet hij mee zijn schouders onder de jaarlijkse pistemeeting en de dameswielerwedstrijd in de Neerlandwijk.

3. Hugo Berckmoes is een van de drijvende krachten achter de Geitestoet, die op 20 september door de straten van Wilrijk trok. Hugo is de voorzitter van het Technisch Comité, een team van 40 vrijwilligers die er letterlijk én figuurlijk voor zorgen dat alles op rolletjes loopt. Maanden voor de stoet uitgaat, zijn zij al druk bezig met praalwagens restaureren, schilderen, naaien en timmeren.

Dankzij Hugo en zijn team, en natuurlijk nog tal van andere vrijwilligers, kon de Wilrijkenaar genieten van alweer een indrukwekkende Geitestoet.

Stemmen op de nieuwjaarsreceptie

De stemming voor de Geitetrofee vindt plaats op de nieuwjaarsreceptie van het district Wilrijk. Die vindt plaats op zaterdag 2 januari 2016 tussen 12 en 15 uur in het Wintervuurdorp op de Bist. Tussen 12 en 13.30 uur kan elke bezoeker zijn stem uitbrengen op een van de drie kandidaten.

Daarna worden de stemmen geteld en krijgt de winnaar de Geitetrofee ter plaatse overhandigd omstreeks 13.45 uur.

Verantwoordelijke: Kristof Bossuyt, voorzitter van het Wilrijkse districtscollege en -raad en bevoegd voor o.m. communicatie