Programma

Wilrijk is een veilig district

  1. N-VA Wilrijk gelooft dat camera’s kunnen bijdragen tot het verhogen van netheid en veiligheid. We wensen een grotere inzet van camerabewaking op het openbaar domein in Wilrijk.
  2. Overlastgevoelige buurten of plaatsen dienen veel sneller voorzien te kunnen worden van verplaatsbare camera’s om de overlast te bestrijden.
  3. Het district moet zorgen voor veilige parken en pleinen. Verlichting is hierbij een essentieel aspect, het lichtplan dient dan ook verder te worden uitgerold. Wij wensen hier ook beroep te doen op buurtregisseurs en stadsmariniers.
  4. Regelmatig overleg met de lokale politie blijft een uitgangspunt. N-VA Wilrijk steunt dan ook het voorstel tot invoeren van stadsmariniers waarbij men korter op de bal zal kunnen spelen.
  5. De stadsmariniers brengen mensen en diensten samen om leefbaarheids- en veiligheidsproblemen structureel op te lossen. Stadsmariniers werken zoveel mogelijk ter plaatse, ze zijn aanspreekbaar voor bewoners en handelaars, ze kennen de Wilrijkse buurten door en door en ze werken hiervoor samen met het Wilrijkse districtsbestuur.
  6. Het pilootproject met wijkmanagers in de wijk Oosterveld blijkt succesvol. We willen onderzoeken om dit ook in andere wijken in te voeren.
  7. Vooral in schoolomgevingen dient er werk gemaakt te worden van een veilige omgeving en dienen er nog extra maatregelen genomen te worden tegen overdreven snelheid, fout- en/of dubbelparkeerders en andere vormen van overlast.
  8. Sluikstort en vandalisme moeten kordater worden aangepakt.
  9. We willen inzetten op het uitrollen van meer BIN-netwerken opdat buren elkaar kunnen helpen om zo de veiligheid in de wijk te bevorderen.

Wilrijk is een bereikbaar district

Decentralisatiebesluiten:
In de fase van de projectdefinitie van een lokaal project neemt het district het initiatief om mobiliteitsvoorwaarden te formuleren, binnen het kader van het stedelijk mobiliteitsplan. Dit voorstel van het district wordt gevolgd, tenzij dit in het licht van de ruimere omgeving en verkeersituatie problematisch is. In dat geval wordt een nieuw voorstel besproken met het districtscollege en wordt dit na advies van het district ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

 

  1. De staat van onze voetpaden blijft een aandachtspunt. De afgelopen legislatuur zorgden we ervoor dat er maar liefst 10km voetpad werd heraangelegd. We zetten de komende jaren in op nogmaals 10km.
  2. De N-VA zorgt verder voor een bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar Wilrijk, waar plaats is voor voetgangers, fietsers, wagens en openbaar vervoer. En een combinatie van alle bovenstaande methodes.
  3. Nooit ondoordacht knippen en versmallen van wegen, het invoeren van éénrichtingsstraten of het omkeren van rijrichtingen.
  4. In zones 30 er bij alle nieuwe projecten rekening mee houden dat de inrichting van weginfrastructuur ervoor zorgt dat men zich aan de snelheidslimiet houdt.
  5. Vrachtwagenroutes in het district worden uitgewerkt, duidelijk aangegeven in de stedelijke routeplanner en bewegwijzerd om overlast van vracht/werfverkeer te minimaliseren.
  6. We zetten de ingeslagen weg verder wat betreft de snelheid in onze woon- en schoolbuurten. Binnen de woonwijken dwingen we, bij een heraanleg, 30 km/uur af. Op de doorgangswegen is 50 km/uur toegelaten. Op deze wegen zorgen we voor zoveel mogelijk aparte en veilige fietsinfrastructuur.
  7. Aankopen van bijkomende elektronische waarschuwingsborden om bestuurders te sensibiliseren trager te rijden.
  8. We willen op alle belangrijke verkeersassen “slimme lichten” plaatsen, die zich kunnen aanpassen aan de verkeerssituatie. Waar mogelijk leggen we conflictvrije kruispunten aan.
  9. We moeten snel kunnen ingrijpen wanneer een situatie onveilig blijkt. Daarom wensen we sneller een gedetailleerd zicht te krijgen op de onveilige en zwarte punten in Wilrijk.
  10. We zetten in op een vlotte doorstroming en optimalisering van de bestaande doorstroming. We vermijden dat door knips en enkele richtingswegen het verkeer onnodige kilometers moet afleggen. Door slimme maatregelen ontmoedigen we het sluipverkeer door woonwijken. Hierbij vermijden we de bewoners zelf teveel overlast te bezorgen. Knippen is daarom zelden een goed oplossing en verschuift de overlast naar de belendende straten.
  11. We investeren verder in fietspaden op schoolroutes. Daarbij horen ook veilige oversteekplaatsen, schoolomgevingen en na overleg met betrokken scholen het inrichten van schoolstraten.
  12. De wildgroei aan verkeersborden en overtollige verkeerslichten laten onderzoeken en verwijderen waar mogelijk.
  13. Vlot parkeren blijft een prioriteit. Bij de heraanleg van straten mag dit niet ten koste gaan van het bestaande parkeeraanbod.
  14. Wilrijk uitbouwen tot een echt fietsdistrict door ontbrekende schakels, zoals onder meer de Kerkeveldstraat en Edegemsesteenweg, weg te werken en de fietsrouteplanner te optimaliseren voor Wilrijk.
  15. Verbetering van de fietspaden door een goed onderhoud van de bestaande fietspaden en door bij nieuwe fietspaden of bij heraanleg egaal materiaal te gebruiken.
  16. Het Velo-systeem dient te worden uitgebreid. De inplanting van de stations steeds in samenspraak met het district.
  17. Bij ijzel moet er prioritair gestrooid worden op de toegangswegen naar scholen, ziekenhuizen, bedrijventerreinen en diensten- en woonzorgcentra. Ook het strooien op fietspaden blijft een belangrijk aandachtspunt.
  18. We willen voorzien in het plaatsen van bijkomende fietstrommels en fietsstallingen.
  19. We kloppen aan bij de Lijn voor de invoering van efficiënte verbindingen opdat het centrum bereikbaar is vanuit elke wijk.
  20. Indien er een tramverbinding naar Wilrijk wordt ingericht, dient deze te lopen via de Boomsesteenweg en niet via de Heistraat of het centrum. Daarnaast moet het aanleggen van een tram samengaan met het ontbussen van het centrum.
  21. Om onze jongeren na een nachtje stappen veilig thuis te brengen, onderzoeken we het invoeren van taxicheques voor jongeren.

Wilrijk is een welvarend district

Het district is bevoegd voor:

  • De organisatie van een lokale middenstandsraad met lokale handelaarsverenigingen. Districten kunnen zelf initiatief nemen voor de praktische organisatie van een lokale middenstandsraad of overlegplatform met de lokale handelaarsverenigingen. De lokale middenstandsraad kan punten behandelen binnen hun bevoegdheid en binnen het kader van de Beleidsnota Detailhandel, Meting van de Antwerpse Winkelstraten, de Meting Antwerpse Horecakernen, het Horecabeleids- en actieplan. Onder ‘lokale handelaarsverenigingen’ wordt begrepen: alle handelaarsverenigingen buiten de vastgelegde afbakening van het toeristisch centrum.
  • De ondersteuning van lokale activiteiten van handelaarsverenigingen. De districtsraad kan toelagereglementen goedkeuren met daarin (minstens) de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een toelage. De betoelating past binnen het kader van de Beleidsnota Detailhandel, Meting van de Antwerpse Winkelstraten, de Meting Antwerpse Horecakernen, het Horecabeleids- en actieplan. Onder ‘lokale handelaarsverenigingen’ wordt begrepen: alle handelaarsverenigingen buiten de vastgelegde afbakening van het toeristisch centrum.
  • Feestverlichting. Het district is bevoegd voor de feestverlichting in zijn straten. De stad blijft bevoegd voor de feestverlichting op de Via Sinjoor-as. Het district kan zelf feestverlichting voorzien of handelaarsverenigingen ondersteunen die voorzien in feestverlichting.

Het district is bevoegd voor:

  • Het inrichten, wijzigen of stopzetten van een lokale openbare markt of foor (onder meer plaats, tijdstip en thema);
  • Het oprichten van een lokale marktcommissie (is behoefteafhankelijk);
  • De organisatie van een lokale openbare markt of foor, waaronder het marktplan en de begin- en einduren;
  • De occasionele wijziging van een lokale openbare markt of foor: plaats, tijdstip, thema, ...;
  • De praktische organisatie van een lokale marktcommissie.

 

  1. We zetten verder in op de samenwerking met onze lokale middenstand via de middenstandsverenigingen.
  2. Voor N-VA Wilrijk zijn ondernemers van buiten het centrum even belangrijk en willen hen nauwer betrekken.
  3. Er werd met de middenstand geïnvesteerd in nieuwe kerstverlichting. Dit wensen we uiteraard te behouden en verder uit te breiden. Ook andere initiatieven vanuit de middenstand, zoals Halloween en de Zomerse dagen, verdienen ondersteuning.
  4. Om de middenstand en de industrie te ondersteunen willen we ons engageren voor goede signalisatie en bewegwijzering alsook een doordacht parkeerbeleid.
  5. We informeren de lokale winkeliers en horeca-uitbaters om hun zaak toegankelijker te maken voor mindervaliden.
  6. In zoverre dit niet reeds op stedelijk of Vlaams niveau gebeurt levert het district een extra inspanning om handelaars en ondernemers wegwijs te maken in de verschillende hinderpremies die voor hen ter beschikking staan.
  7. Leegstand dienen we actief tegen te gaan door samen met de stad de materies die invloed hebben op de plaatselijke middenstand onder de loep te nemen om zo nieuwe handelszaken aan te trekken alsook imago-verlagende zaken af te schrikken.
  8. Om het centrum levendiger te maken, willen we onderzoeken of de huidige luifel op de Bist niet zou kunnen worden omgevormd naar een (tijdelijke) horecazaak, al dan niet met een eilandterras.
  9. N-VA Wilrijk ijvert er voor dat er samen met de middenstand werk zou worden gemaakt van een ecologische en praktische boodschappentas, eventueel te bekomen aan de hand van een spaaractie.

Wilrijk is een district waar het goed wonen is

Districten zijn bevoegd voor:

  • Aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale straten en pleinen
  • Aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale verkeersbegeleidende maatregelen
  • Plaatsen, herplaatsen en onderhoud van openbare verlichting op lokale straten en pleinen
  • Plaatsen, herplaatsen en onderhoud van lokaal straatmeubilair
  • Masterplannen, bosbeheerplannen en landschapsbeheerplannen voor parken en begraafplaatsen;
  • Het budget en de uitvoering van plannen en budget voor parken, groenaanplantingen en begraafplaatsen:
    • planten, heraanplanten en groenonderhoud van de groenaanplantingen en bomen op het lokaal publiek domein;
    • plaatsen, herplaatsen en groenonderhoud van mobiel groen op het lokaal publiek domein;
    • aanleg, heraanleg en groenonderhoud van grachten en vijvers in lokale parken;
    • aanleg, heraanleg en onderhoud van wegen in lokale parken en op lokale begraafplaatsen;
    • plaatsen, herplaatsen en onderhoud van openbare verlichting in lokale parken en op lokale begraafplaatsen;
    • plaatsen, herplaatsen en onderhoud van straatmeubilair in lokale parken en op lokale begraafplaatsen.
  • Het vellen van bomen op lokaal openbaar domein

De bevoegdheid rond lokaal groen omvat alle parken en begraafplaatsen, met uitzondering van:

  • Begraafplaats Schoonselhof
  • Bovenlokale natuurgebieden die in beheer zijn bij derden
  • Bovenlokale sportparken
  • Alle taken met betrekking tot lijk- en asbezorging, die wettelijk voorbehouden zijn aan het bovenlokale niveau

  1. We wensen doelgericht te plannen welke straten er heraangelegd dienen te worden. Daarbij houden we rekening, aan de hand van objectieve parameters met de staat van de straten.
  2. Bij wegenwerken moet er afgestemd worden met de betrokken nutsbedrijven, de omliggende buurgemeenten en -districten en het Vlaams Gewest. We minimaliseren de overlast voor de buurt waar mogelijk.
  3. Alvorens ingrepen in straten uit te voeren die onomkeerbaar zijn verkiezen we “proefopstellingen” om implicaties in te schatten.
  4. Bij de heraanleg van straten en pleinen wensen we steeds de buurt te bevragen om zo te onderzoeken wat de specifieke noden van die buurt zijn.
  5. Het onderhoud en de kwaliteit van het openbaar domein moet nog strikter opgevolgd worden. We zorgen ervoor dat de Wilrijkenaar sneller de weg vindt naar het systeem van de meldingskaart op de website. We onderzoeken met de stad of dit systeem niet kan aangevuld worden met een app.
  6. Wilrijk is een groen district. Dit groen wensen we verder uit te breiden. We streven ernaar pleinen en plekjes kwaliteitsvol in te vullen met groen om zo aangename rustpunten te creëren.
  7. Tijdig groenonderhoud in zowel de straten en pleinen als de begraafplaatsen blijft voor N-VA Wilrijk een prioriteit.
  8. Er werden de afgelopen zes jaar meer dan 500 nieuwe bomen geplant. Dit willen we minstens herhalen.
  9. Bloemen en kleur in het straatbeeld blijven belangrijk. Bloemrijke middenbermen, plantsoentjes en de bloemenmanden behouden we. Het blijft ook onze ambitie om het viaduct van de A12 letterlijk te vergroenen, door middel van verticale beplanting. We willen graag ook het vergroenen van voortuintjes stimuleren.
  10. De samenwerking met de tuinders van onze volkstuintjes wordt verdergezet. We bekijken samen met de stad de mogelijkheid tot implementatie van nieuwe volkstuintjes en kleinschalige stadslandbouw, zoals de BIT Boerderij. Dit kan eventueel in samenwerking met verenigingen.
  11. Bij de heraanleg van straten en pleinen streven we naar maximalisatie en uitbreiding van het aanwezige groen. Uiteraard in samenspraak met de bewoners.
  12. We hebben begrip voor de overlast van geluidshinder voor omwonenden van drukke verkeersassen en invalswegen. We willen bij de bevoegde bestuursniveaus informeren of er nieuwe – al dan niet natuurlijke – geluidsschermen geplaatst kunnen worden.
  13. N-VA Wilrijk wil de implementatie van sorteerstraatjes evalueren en eventueel verder uitbreiden.
  14. We wensen dat er meer vuilbakken geplaatst worden die nog regelmatiger geledigd worden.
  15. Samen met de stad gaan we de strijd aan met sluikstorters, onder meer door de inzet van mobiele camera’s. Hardleerse sluikstorters moeten en zullen repressief op de vingers getikt worden. De sluikstortplaatsen zullen gedetailleerd in kaart gebracht worden om gericht te kunnen optreden.
  16. Onze huidige ISVAG-installatie moet vervangen worden. We zijn er voorstander van om op deze locatie een nieuwe, performante en duurzame afvalenergiecentrale te vergunnen. Die installatie garandeert de laagste emissies en de hoogste energie- efficiëntie. Ze zal elektriciteit opwekken of warmte leveren aan bedrijven en woningen via een warmtenet.
  17. Uiteraard verliezen we onze trouwe viervoeters niet uit het oog. Er dient onderzocht te worden of er bijkomende hondenloopzones gerealiseerd kunnen worden, eventueel voorzien van speeltoestellen en een waterpartij.
  18. We onderzoeken of er een platform kan ontwikkeld worden om hondeneigenaars in contact te brengen met Wilrijkenaars die door omstandigheden zelf geen dieren bezitten maar wel de tijd hebben om te gaan wandelen met iemand hond.
  19. We blijven inzetten op het informeren over bestaande subsidies over het steriliseren en castreren van huiskatten.
  20. We onderschrijven het project van de Vlaamse regering inzake dierenstickers om de hulpdiensten te verwittigen dat er dieren aanwezig zijn in een woning. Deze zullen beschikbaar zijn in het districtshuis.
  21. We gaan na of het mogelijk is om bepaalde parken tijdelijk in te richten als pop-up hondenlosloopgebied om onze viervoeters een onvergetelijke dag te bieden.
  22. N-VA Wilrijk wenst dat de kinderboerderij zoveel mogelijk geherwaardeerd wordt en zal hierover in overleg treden met de stad.
  23. Er wordt op de jaarmarkt een stand voorzien waar informatie verkrijgbaar is over het houden van huisdieren. Een dier is geen impulsaankoop. Ook voorzien we meer info op de website van het district.
  24. We blijven investeren in de waardering van onze kattenvrijwilligers.
  25. We vragen aan de stad om bij de meldingskaart de mogelijkheid toe te voegen om dierenverwaarlozing te melden aan de bevoegde diensten.

Wilrijk is een bruisend district

Omdat mensen zich verenigen

Het district is bevoegd voor:

  • aanvullende regels voor inspraak en participatie over het lokaal beleid;
  • organisatie van inspraak en participatie over het lokaal beleid;
  • het reglement voor het aanwenden van districtsbudgetten specifiek voor wijk-of burgerinitiatieven;
  • het toekennen volgens reglement van districtsbudgetten aan specifieke wijk-of burgerinitiatieven;
  • reglementen voor het ondersteunen van wijkverenigingen
  • reglementen voor het ondersteunen van wijkactiviteiten en projecten in de wijk
  • het reglement subsidies lokale evenementen
  • het onderhouden van bestaande lokale vriendschapsbanden en jumelages.
  • de organisatie van (eigen) lokale evenementen
  • de ondersteuning van lokale evenementen door derden

 

  1. Het verenigingsleven speelt een cruciale rol in Wilrijk. We respecteren de eigenheid van jeugdverenigingen, sportclubs, culturele organisaties, seniorenverenigingen, wijkverenigingen en waarderen de bijdrage die ze leveren aan de gemeenschap. Daarom willen we onze verenigingen verder ondersteunen met de nodige kennis en expertise.
  2. We wensen de Wilrijkse verenigingen bij te staan in het preventief beveiligen van hun lokalen tegen tegen diefstal en inbraak.
  3. We stimuleren en ondersteunen bewoners en bewonersgroepen die in hun wijk een socio-culturele werking willen opzetten en volhouden via de wijkwerking op maat.
  4. We ondersteunen initiatieven zoals het jaarmarktweekend, de Geitestoet, Willrock, Wintervonk, de kerstmarkt, de verschillende kermissen doorheen het jaar, en de verscheidene dorpsfeesten die Wilrijk rijk is. wijken. Het zijn deze initiatieven die het contact tussen bewoners bevorderen en bijdragen tot de sociale cohesie van Wilrijk.
  5. Om de Vlaamse identiteit in de kijker te zetten investeren we verder in het uitbouwen van de 11-juliviering met Wilrijk Feest. 
  6. De bevoegdheid rond Stadsmakers is gedecentraliseerd naar de districten. We willen deze ondersteuning nog meer onder de aandacht brengen, en hiermee buurtinitiatieven maximaal ondersteunen.

 

Door ruimte te geven aan onze jongeren

Het district is bevoegd voor:

  • het budget en uitvoering van het budget voor aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen; Alle speelterreinen zijn lokale bevoegdheid. Er wordt wel een centrale expert voor speelterreinen behouden, ter ondersteuning van het district.
  • het reglement lokale jeugdsubsidies;
  • het reglement subsidies lokale jeugdinfrastructuur;
  • de organisatie van (eigen) lokale jeugdactiviteiten;
  • de ondersteuning van lokale jeugdactiviteiten door derden;
  • de ondersteuning van lokale jeugdverenigingen;
  • de ondersteuning van de werking van de lokale adviesraad voor jeugd;
  • vrijwillige monitorenwerking;
  • het reglement en uitvoering subsidies aan startende lokale jeugdverenigingen
  • het reglement en uitvoering projectsubsidies aan jongeren
  • het reglement en uitvoering vormingssubsidies voor jongeren
  • het reglement en uitvoering toelagen voor infrastructuur van lokale jeugdverenigingen

 

  1. In samenwerking met de scholen de lokale jeugdverenigingen beter bekend maken bij de leerlingen.
  2. We wensen voornamelijk een ondersteunende rol te hebben en de projecten, die vanuit de jongeren zelf komen, te stimuleren en ondersteunen.
  3. De nodige contacten leggen opdat onze jeugdverenigingen niet enkel naar zustergemeente Ilfeld, maar ook naar Niedernhausen kunnen gaan.
  4. Samen met de stad blijven zoeken naar geschikte locaties voor jongeren om zich te ontspannen en amuseren. We willen ook aan de hand van fuifsubsidies ervoor zorgen dat jongerenverenigingen bij particuliere zalen terecht kunnen.
  5. Bij locaties voor jongeren zetten we in op het uitbouwen van multifunctionele zalen waarbij een combinatie van jeugd, cultuur en sport mogelijk is.
  6. We wensen de Wilrijkse jeugdverenigingen blijvend te ondersteunen. Dit kan onder meer door te helpen bij het preventief beveiligen tegen diefstal en inbraak in jeugdhuizen en jeugdlokalen.
  7. N-VA Wilrijk wenst de kinderdistrictsraad verder te zetten en hun adviezen ter harte te nemen.
  8. De dienst opvanggezinnen Wilrijk (DOW) zetelt in het districtshuis. We wensen hen verder te ondersteunen en willen het bestaan van de kinderopvangzoeker prominenter onder de aandacht brengen.
  9. We bekijken of een ruimer aanbod van naschoolse kinderopvang en vakantieopvang mogelijk is.
  10. We lanceren een buitenspeelcampagne om kinderen en jongeren aan te zetten om meer te bewegen en buiten te spelen in samenwerking met scholen, vrijwillig en professioneel jeugdwerk.
  11. Er wordt verder ingezet op de modernisering en uitbreiding van het speelaanbod in het district. Hierbij wordt bijzondere aandacht besteed aan speeltuinen die ook deels of geheel voorzien zijn voor kinderen met een functiebeperking. Kinderen met of zonder beperking worden zoveel mogelijk aangemoedigd om samen te spelen.
  12. Een eigen editie van ‘dag van de jeugdbeweging’ in Wilrijk in de loop van oktober.
  13. We blijven de straat- en wijkfeesten ondersteunen.

 

Door iedereen te laten sporten

Het district is bevoegd voor:

  • het budget en de uitvoering van het budget voor aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie; Alle sportterreinen op het openbaar domein worden lokale bevoegdheid. Zwembaden, sporthallen en openluchtcentra zijn bovenlokale sportinfrastructuur.
  • het reglement lokale sportsubsidies; De districten zijn bevoegd voor volgende toelagen:
    • Werkingssubsidies aan lokale sportverenigingen
    • Subsidies voor sportmateriaal
    • Ondersteuning van lidgeld
  • de organisatie van (eigen) lokale sportactiviteiten; De organisatie van volgende – momenteel bovenlokaal gebudgetteerde en georganiseerde – evenementen worden lokaal georganiseerde evenementen:
    • Open tennistornooi
    • Havenpijl
    • Internationaal atletiekgala
    • Wilrijk Derny festival
    • 1 meiprijs Hoboken
    • Sluitingsprijs Putte-Kapellen
    • Profronde Deurne
  • de ondersteuning van lokale sportactiviteiten door derden;
  • de ondersteuning van lokale sportverenigingen;
  • de ondersteuning van de werking van de lokale adviesraad voor sport;

 

  1. We voorzien in structurele ondersteuning van de lokale sportverenigingen.
  2. Elke sport, bekend of minder bekend, verdient voor ons even veel aandacht.
  3. Sportverenigingen die extra inzetten om de combinatie tussen werk en vrije tijd makkelijker te maken, willen we belonen met extra tegemoetkomingen.
  4. De samenwerking tussen sportverenigingen moet aangemoedigd worden.
  5. We willen onderzoeken of de oude rijkswachtkazerne tijdelijk kan functioneren als bijkomende sportinfrastructuur.
  6. N-VA Wilrijk wenst werk te maken van een Finse piste.
  7. De jaarlijkse Geitencorrida verdient verdere steun, bij voorkeur tijdens het kerstmarktweekend op zondagnamiddag.
  8. Sportinfrastructuur moet waar mogelijk opengesteld worden voor zowel scholen en clubs als particulieren. Dit geldt ook voor sportinfrastructuur in scholen.
  9. Na het invoeren van de elite dameswedstrijd op de jaarmarkt, willen we het wielrennen in Wilrijk nog verder in de verf zetten. Daarbij waken we ook over de verdere uitbouw van het wielercentrum en de wielerpiste.
  10. We wensen samen met de stad te bekijken welke sportinfrastructuur er vernieuwd dient te worden.
  11. Wanneer Wilrijkenaren sporten in het openbaar, ontbreekt het aan een plek om te schuilen bij plots regenweer. We willen bekijken of we waar mogelijk schuilhuisjes kunnen voorzien.

 

Door een gevarieerd cultuur aanbod

De districten hebben volledige bevoegdheid voor het lokaal cultuurbeleid. Het bovenlokaal cultuurbeleid blijft bevoegdheid van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen. De bevoegdheid van het district omvat:

  • de oprichting van een lokaal cultureel ontmoetingscentrum;
  • het beheer van een lokaal cultureel ontmoetingscentrum;
  • het reglement lokale cultuursubsidies;
  • het reglement lokale erfgoedsubsidies
  • de ondersteuning van lokale culturele verenigingen;
  • de organisatie van (eigen) lokale culturele activiteiten;
  • de ondersteuning van lokale culturele activiteiten door derden;
  • volledige ondersteuning van werking van lokale cultuurraden;
  • de ondersteuning van lokale culturele erfgoedverenigingen
  • de organisatie en ondersteuning van lokale culturele erfgoedprojecten en –activiteiten. Lokaal erfgoedbeleid wordt een bevoegdheid van de districten. De middelen die voorzien zijn in het kader van de erfgoedconvenanten worden overgedragen. Ook het totaal budget voor lokale erfgoedinstellingen wordt overgedragen naar de district.
  • het organiseren en ondersteunen van activiteiten in bibliotheken. De districten zijn bevoegd voor het organiseren en ondersteunen van activiteiten in bibliotheken. Het overig bibliotheekbeleid, waaronder collectiebeheer, blijft bovenlokaal.
  • het organiseren en ondersteunen van lokaal cultuur-educatieve activiteiten in samenwerking met het deeltijds kunstonderwijs. De inrichtende macht blijft bevoegd voor het schoolbeleid binnen de geldende onderwijswetgeving en het inrichten van een rijk, gevarieerd en rationeel studieaanbod voor de Antwerpenaar.

 

  1. Ons bruisend Wilrijk moet kunnen blijven rekenen op een gevarieerd aanbod aan socio-culturele verenigingen en activiteiten.
  2. We hebben de ambitie om verder werk te maken van de uitstraling van Wilrijk. De eigenheid van Wilrijk blijft voor ons meer dan ooit belangrijk. Met de kleuren blauw en geel en onze geuzennaam “Geitenkoppen” zetten we dit verder in de verf.
  3. De jaarmarkt, traditioneel met onze veetentoonstelling, wielerkoers, optredens en vuurwerk, moet een jaarlijks weerkerende hoogdag blijven. De organisatie mag echter niet statisch zijn, denk daarbij aan de invoering van de elite dameswielerwedstrijd en de trotinettenkoers van de afgelopen jaren. Ook de volgende jaren hebben we de ambitie om nieuwe accenten te leggen, zoals met een apero/alohabar.
  4. We blijven ons inzetten om het culturele aanbod uitgebreid te communiceren aan de Wilrijkenaars. Ook richten we ons daarbij op “Nieuwe Wilrijkenaars” die zo kennis kunnen maken met Wilrijk.
  5. We onderzoeken om 26/10 uit te werken als “Wilrijkse Feestdag”, in het licht van onze postcode 2610.
  6. Wintervonk willen we, nadat dit onder onze stimulans werd opgestart, verder organiseren en uitbouwen.
  7. We wensen het Vlaamse karakter van ons district te benadrukken in het cultuurbeleid.
  8. De culturele centra spelen een belangrijke rol in het ondersteunen van lokale initiatieven. Naar analogie met de bibliotheken moet ook hun werking geactualiseerd worden. Cultuurcentra moeten meer zijn dan de optelsom van de geprogrammeerde voorstellingen, meer een ontmoetingsplaats worden mét gemeenschapsvormendeactiviteiten, meer ten dienste staan van het lokale socioculturele veld en meer samenwerken met de districten en met het deeltijds kunstonderwijs. 
  9. Het Vlaams stripcentrum is een monument dat blijvend ondersteuning verdient. In dit kader blijven we pleiten voor verdere uitbreiding van stripmuren, verstripte nutskasten, … Ook wensen we een wandelroute rond striptekeningen te onderzoeken.
  10. We wensen cultuur tot in alle wijken te brengen. Samen met het CC De Kern willen we bekijken of we cultuur tot in de wijken kunnen krijgen door lokaal optredens, kunst en tentoonstellingen te organiseren.
  11. N-VA Wilrijk aanziet de vzw lokaal cultuurbeleid als co-motor van een geïntegreerd Wilrijks cultuurbeleid. Het district beoogt inspraak via de cultuurraad, de trefmomenten en via de vzw lokaal cultuurbeleid.
  12. We willen het gemeenschapscentrum op de Bist, dat onder meer de bibliotheek en de academie huisvest nog meer als een open huis uitbouwen, voor de Wilrijkenaar.
  13. Binnen het cultuurbeleid vinden we het belangrijk dat de samenwerking tussen scholen en cultuur verder versterkt wordt. Zo kunnen we leerkrachten mee betrekken bij het cultuurbeleid en kunnen er cultuurprojecten in de scholen zelf georganiseerd worden.
  14. Jaarlijks wensen we alle vrijwilligers op een originele manier in de kijker blijven zetten.
  15. De jumelages met Niedernhausen en Ilfeld zetten we verder en worden waar mogelijk ook versterkt.
  16. In 2020 wordt opnieuw de Geitestoet georganiseerd. N-VA Wilrijk steunt dit ten volle en zal er mee voor ijveren dat dit een vijfjarig gebeuren blijft.
  17. De goede en hechte samenwerking met de Kring voor Heemkunde Wilrica dient absoluut behouden te blijven en indien mogelijk geïntensifieerd te worden. Daarbijdenken we concreet aan de verdere archivering van ons Wilrijks verleden. Wilrica is onontbeerlijk bij het in contact brengen van de Wilrijkenaar met zijn erfgoed. Denk maar aan de wandelingen, straatnamenboek, … We willen Wilrica hier verder bij stimuleren.
  18. Door de jammerlijke brand in 2013 in Kasteel Steytelinck is het erfgoedmuseum al jaren gesloten en ontbreekt het Wilrica en andere verenigingen aan een werkplek. De oude Pastorij Sint-Bavo maakt deel uit van een beschermd dorpsgezicht en is inslechte staat. Er dient dringend bekeken te worden of de oude Pastorij in haar oude glorie hersteld kan worden en dienst kan doen als Erfgoedhuis en nieuwe  vergaderlocatie voor Wilrijkse verenigingen.
  19. In samenwerking met de dienst Archeologie van de stad dient de inventaris bouwkundig erfgoed voor Wilrijk geactualiseerd te worden.
  20. Samen met Wilrica zullen we bekijken of de verschillende erfgoedwandelingen zichtbaar op het terrein aangeduid kunnen worden met koperen klinkers
  21. We wensen erfgoed nog meer onder de aandacht te brengen bij de Wilrijkenaar door infoborden doorheen het district met een verwijzing naar het verleden.
  22. N-VA Wilrijk wil onderzoeken hoe we het groen rond Hof Ter Beke in zijn oorspronkelijke context kunnen herstellen.
  23. Samen met de bevoegde instanties dient er bekeken te worden om naast het natuurbehoud ook het reduit van Fort VII te vrijwaren en een eventuele functionele invulling te geven.
  24. Het kerkhof in de Kerkhofstraat wensen we om te bouwen tot een erfgoedproject, om zo de oude graven, een schat aan geschiedenis, in ere te houden.

 

Door actieve senioren

Het district is bevoegd voor:

  • het reglement lokale seniorensubsidies;
  • de organisatie van (eigen) lokale seniorenactiviteiten;
  • de ondersteuning van lokale seniorenactiviteiten door derden;
  • de ondersteuning van lokale seniorenverenigingen;
  • de ondersteuning van de werking van de lokale adviesraad voor senioren;

 

  1. Onze senioren zijn een diverse groep. Met de leeftijd van 55+ tot 105. Dit vereist aandacht en een beleid op maat. Oud is niet out! De levenservaring en expertise van onze ouderen zijn van onschatbare waarde in het beleid van het district. De goede samenwerking met de Wilrijkse Adviesraad voor Senioren, het Seniorenforum, het Zorgbedrijf, de dienstencentra en de woonzorgcentra blijft dan ook van onschatbaar belang.
  2. Het district voert actie tegen de groeiende vereenzaming over alle leeftijden heen. Wijkwerkers en stadsmariniers detecteren vereenzaming of familiale problemen en signaleren die aan de bevoegde hulpverleners. Ze stellen buren aan elkaar voor of verwijzen mensen naar lokale contactpunten waar ze andere buren kunnen ontmoeten. Alleenstaanden worden actief opgevolgd en gestimuleerd om deel te nemen aan activiteiten. Een aanpak op maat van de leeftijdscategorie is wenselijk, hierbij kunnen zowel jeugdraad als seniorenraad bij helpen.
  3. De mantelzorgpremie en aanpassingspremie willen we verder ondersteunen en bekend maken bij onze senioren. N-VA Wilrijk is er namelijk erg op gericht om senioren zo lang mogelijk in de eigen en vertrouwde leefomgeving te laten wonen.
  4. N-VA Wilrijk wil dat het district nauwer samenwerkt met organisaties die de levenskwaliteit van de senior voorop stellen. Daarbij denken we aan de dienstencentra, seniorenverenigingen en de vereniging Senioren Samen Niet Alleen.
  5. We brachten de markt terug van de straat naar het plein op de Bist. We willen laten onderzoeken hoe we de infrastructuur en bereikbaarheid van het plein kunnen optimaliseren voor senioren.
  6. We willen onze markt toegankelijk maken voor iedereen. Zo willen we onderzoeken of er een shuttlebusje voorzien kan worden om senioren tot aan de wekelijkse markt te brengen. Dit met vertrekpunt vanuit de dienstencentra en de woonzorgcentra maar ook vanuit moeilijk bereikbare wijken.
  7. Om cultuur tot bij de senioren te krijgen, willen we bekijken of het mogelijk is om opvoeringen te ‘streamen’ in de dienstencentra om er zo voor te zorgen dat cultuur ook toegankelijk is voor minder mobiele mensen.
  8. Het cultureel aanbod voor senioren in CC De Kern willen we uitbreiden.
  9. Om de digitale kloof verder te dichten moeten we blijven inzetten op onze computerklassen en de digitale week. Ook bekijken we of het project uitgebreid kan worden naar andere dienstencentra. We wensen niet enkel te investeren in digitale lessen maar ook een ruimer aanbod voor senioren zoals het opfrissen van de wegcode, gezonde maaltijden voor senioren, zelfverdediging voor ouderen, … in samenwerking met de dienstencentra.
  10. We pleiten ervoor dat senioren terug zoveel mogelijk in het centrum van Wilrijk terecht kunnen om te sporten en te bewegen.
  11. We merken op dat ook communicatie op analoge wijze erg belangrijk blijft voor de senioren. Samen met de stad bekijken we of de papieren versie van het A-blad langer beschikbaar kan blijven.
  12. We werken aan de toegankelijkheid van de voetpaden opdat deze beter begaanbaar zijn door onder meer gebruik te maken van afgeschuinde boordstenen, voldoende verlichting, duidelijke zebrapaden en ledlichtjes aan zebrapaden. Bij de heraanleg van straten en pleinen houden we rekening met de toegankelijkheid, ook voor mensen met een beperking.
  13. Er wordt geregeld vastgesteld dat er in winkelstraten terrassen, reclamewimpels, reclameborden en ander straatmeubilair niet reglementair geplaatst worden. Hierdoor wordt de doorgang smaller en moeilijker voor rolstoelpatiënten, mensen met een rollator of buggy en mensen met een beperking. Frequente controle is noodzakelijk.
  14. Om senioren te helpen bij ijzel, wensen we de sneeuwruimactie beter bekend te maken.
  15. Parkeerplaatsen voor mensen met een beperking moeten zichtbaarder gemaakt worden, waar nodig plaatsen we het bordje “Wil je mijn parkeerplaats? Neem dan ook mijn handicap!”.
  16. N-VA Wilrijk wil bekijken hoe de toiletfaciliteiten van de middenstand kunnen opengesteld worden voor de Wilrijkenaar en specifiek naar senioren toe. Daarvoor willen we een overzicht van plaspunten opstellen. Dit kan gekoppeld worden aan een tegemoetkoming naar de handelaars toe.
  17. Er is nood aan voldoende rustpunten in het openbaar domein. Daarvoor bekijken we waar er extra zitbanken met rugleuning nodig zijn.
  18. Om de informatie optimaal tot bij de senioren te krijgen, zullen we ervoor zorgen dat er brochures en affiches in wachtzalen beschikbaar zijn bij huisdokters.
  19. We vragen om binnen alle beleidsdomeinen en dan voornamelijk openbaar domein rekening te houden met de seniorenparagraaf, dit impliceert dat er bij grote heraanlegprojecten advies gevraagd wordt aan de Wilrijkse adviesraad voor senioren.
  20. Vier ouderen op tien nemen hun medicatie fout. Wilrijk wenst in samenwerking met de stad pilootdistrict te zijn in een sensibiliseringsproject waarbij goed gebruik van geneesmiddelen wordt aangeleerd.

Wilrijk is een verantwoordelijk en slim district

  1. We hechten enorm veel belang aan inspraak vanuit de Wilrijkse bewoners. N-VA Wilrijk wil dan ook erg nauw blijven samenwerken met de verschillende adviesraden die Wilrijk rijk is: Wilrijkse adviesraad voor senioren, de sportraad, de cultuurraad en de jeugdraad.
  2. De stad en districten besteden extra aandacht aan het snel, kwalitatief en efficiënt uitvoeren van geplande werken. Ook wanneer burgers problemen signaleren aan het openbaar domein, volgen én lossen we deze meldingen sneller op.
  3. Voor het openbaar domein wensen we blijvend informatiesessies en buurtoverleg te organiseren. Dit zowel voor als na de plannen om voldoende bij te sturen en te evalueren. Ook bemerkingen van buurtbewoners, na de uitvoering, dienen ter harte te nemen.
  4. Het informatieaanbod van Wilrijk werken we verder uit, via de website, nieuwsbrieven en de lichtkranten.
  5. We bekijken de mogelijkheid om het onderhoud van ons openbaar groen te actualiseren en te optimaliseren.
  6. We werken aan verdere openbaarheid van bestuur en streven ernaar de plannen voor de heraanleg van straten en pleinen steeds publiek te maken.
  7. Voorbije legislatuur hebben we een sterke inhaalbeweging gemaakt en veel geïnvesteerd in openbaar domein. We blijven sterk inzetten op investeringen; en springen voorzichtig om met exploitatie-uitgaven.